PENGENALAN
Masyarakat Melayu pada zaman
dahulu begitu kaya dengan khazanah bahasa dan amalannya. Ada antara
amalan-amalan itu masih diamalkan sehingga ke hari ini. Datuk nenek moyang kita
dahulu begitu kuat kepercayaannya kepada alam sekeliling. Dengan ini muncullah
kuasa alam sehinggakan mereka menuntut ilmu yang berkaitan dengan alam ghaib
atau alam yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Ada yang menyebut ilmu
ini sebagai ilmu hitam. Namun demikian, terdapat juga masyarakat Melayu pada
zaman dahulu mengamalkan amalan ini mengikut ajaran Islam. Dalam karya agung
Melayu, segelintir penulis memasukkan unsur-unsur seperti unsur mistik, ghaib,
ilmu hitam, pemujaan dewa dewi, ilmu pengasih, perdukunan, ilmu firasat dan
sebagainya. Antara ilmu-ilmu yang akan dikupas dalam tugasan ini ialah
penggunaan ilmu firasat, ilmu perdukunan, ilmu pengasih dan juga ilmu jampi
dalam penulisan karya agung Melayu khususnya dan menyentuh sedikit dalam
penulisan karya agung dunia amnya.
ILMU FIRASAT
Menurut Kamus Dewan Edisi
Keempat, ilmu firasat didefinisikan sebagai pengetahuan mengenai tanda-tanda
pada muka atau bahagian badan yang lain untuk mengetahui kelakuan atau nasib
seseorang. Firasat juga merupakan perasaan hati akan terjadi sesuatu setelah
melihat gejala tertentu. Dalam perspektif Islam, terdapat beberapa potong ayat
al Quran dan hadith yang menyebut tentang firasat ini.
Berikut adalah beberapa contoh potongan ayat al Quran dan hadith yang ada menyebut tentang ilmu firasat dalam kalangan umat manusia :
“Sesungguhnya
pada peristiwa itu terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang al-mutawassimin”
( Al-Hijr : 75 )
Al-Mutawassimin
menurut pengertian ulama’ merupakan orang-orang yang mempunyai firasat iaitu
mereka yang mampu mengetahui sesuatu hal dengan mempelajari tanda-tandanya
sebagaimana firman Allah S.W.T yang bermaksud :
“Sekiranya
Kami kehendaki, nescaya Kami tunjukkan mereka kepadamu, sehingga kamu
benar-benar mengetahui mereka dengan tanda-tandanya”
( Muhammad : 30 )
Allah
juga berfirman yang bermaksud :
“ Orang-orang yang bodoh menyangka mereka adalah orang kaya,
kerana mereka memelihara diri dari meminta-minta, kamu mengetahui mereka dengan
tanda-tandanya” (
Al Baqarah : 273 )
Salah seorang sahabat nabi pernah berkata “Seorang yang alim melihat fitnah (kekacauandan sejenisnya) sebelum datang, sedang orang yang jahil melihat fitnah setelah terjadi”. Hal ini bererti, orang yang alim tentunya disertai dengan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah mempunyai firasat atau pengetahuan akan sesuatu yang akan terjadi, sedang orang yang bodoh dan tidak bertaqwa kepada Allah tidak mengetahuinya kecuali setelah peristiwa tersebut terjadi. Ini bukan bererti sang alim tadi mengetahui hal-hal ghaib dengan begitu sahaja, tetapi dia mengetahuinya dengan tanda-tanda (firasat) yang diberikan Allah kepadanya.
Sepertimana di dalam al Quran terdapat pendefinisian tentang ilmu firasat, masyarakat Melayu terdahulu juga tidak ketinggalan dalam mengamalkan ilmu firasat ini. Perkara ini dapat dilihat dalam penulisan teks karya agung Melayu yang kebanyakannya turut mempunyai unsur-unsur ilmu firasat di dalamnya. Unsur firasat secara amnya terdapat pelbagai jenis seperti ilmu firasat menerusi wajah, bibir, dahi, tahi lalat dan sebagainya. Masyarakat Melayu ada kalanya terlalu mempercayai ilmu firasat ini terutamanya masyarakat Melayu pada zaman dahulu yang mempercayai unsur alam sekitar dan menyembah unsur-unsur alam ini.
Tidak
ketinggalan juga dalam penghasilan teks karya agung di mana kebanyakan penulis
gemar meletakkan unsur ini sebagai daya penarik untuk pembaca di samping dengan
tujuan yang tertentu. Antara karya agung yang didapati menggunakan ilmu firasat
di dalamnya ialah Sulalatus Salatin. Sulalatus Salatin merupakan sebuah teks
karya agung yang menceritakan tentang pertuturan raja dan dipercayai tujuan
penulisannya adalah untuk mengangkat martabat raja sebagai ketua sesebuah
negara. Dalam penulisan teks ini, penggunaan ilmu firasat jelas ditonjolkan
menerusi watak Tuan Jana Khatib pada bab empat yang menceritakan tentang
Singapura dilanggar todak.
Dalam bab ini juga ada diceritakan bagaimana Tuan Jana Khatib yang memiliki ilmu khayalillah, telah menilik sebatang pohon pinang sehingga terbelah dua di hadapan permaisuri Paduka Seri Maharaja. Perkara ini akhirnya menimbulkan kemurkaan raja dan akhirnya Tuan Jana Khatib dihukum bunuh di hujung negeri. Satu perkara aneh berlaku apabila darah Tuan Jana Khatib dikatakan menitik di Singapura, tetapi badannya ghaib dan terhantar di Langkawi. Setelah perkara ini berlaku, Singapura mengalami masalah besar apabila negara itu telah dilanggar todak dan pelbagai cara dilakukan bagi menahan serangan itu.
Dalam
Hikayat Hang Tuah pula, terdapat juga penggunaan unsur firasat yang digunakan
oleh penulisnya. Dalam sinopsis hikayat ini juga ada menyatakan bahawa terdapat
seorang raja yang bernama Sang Perta Dewa dan seorang puteri yang tidak
dinyatakan namanya mempunyai seorang anak perempuan yang bernama Tuan Puteri
Kemla Ratna Pelinggam. Dalam bab ini, seorang nujum menilik bahawa anak kebawah
Duli Syam Alam akan bermenantukan seorang anak Raja Besar dan cucunya juga
kelak juga menjadi Raja Besar. Disebabkan itu, Sang Perta Dewa dan permaisuri
sepakat meninggalkan Tuan Putri Kemla Ratna Pelinggam di sebuah Mahligai dan
Raja Sang Perta Dewa pergi memburu di Pulau Biram Dewa .
ILMU PENGASIH
Ilmu pengasih, jampi, azimat,
doa, ubat guna-guna dan seumpamanya merupakan satu ilmu yang digunakan oleh
orang Melayu untuk menanam dan membangkitkan rasa kasih seseorang terhadap
individu yang lain. Antara ilmu pengasih yang terdapat dalam kalangan masyarakat
Melayu adalah seperti ilmu tepuk bantal, pemanggil, penunduk dan nasi tangas.
Dalam kalangan masyarakat Melayu, amalan ilmu pengasih ini digunakan bertujuan
untuk memikat atau mengambil hati seseorang individu. Adakalanya ilmu pengasih
ini membawa kebaikan, namun
kebanyakannya membawa kepada keburukan..
Namun demikian, dalam karya agung Melayu juga terdapat penggunaan ilmu pengasih ini. Ilmu ini diserap masuk oleh penulis atas tujuan dan sebab yang tertentu. Sebab yang pertama mungkin ingin menunjukkan kebesaran dan kehebatan raja dan masyarakat Melayu pada zaman dahulu kala. Contoh ini dapat dilihat dalam karya Hikayat Hang Tuah ketika Hang Nadim cuba memujuk Tun Teja. Dalam kisah ini, Hang Nadim memanggil orang tua pelulut dan menggunakan orang tua itu untuk memujuk Tun Teja. Maka orang itu pun menyapukan bedak wangi ke seluruh badan Tun Teja sambil memujuknya dengan menggunakan kata-kata yang lemah lembut. Maka dengan itu, Tun Teja pun berlembut hati dan menurut segala kata yang diutarakan oleh orang tua si pelulut itu mengenai :
“Jikalau tuan mau dibawanya ke Melaka, nescaya diperisteri
oleh raja Melaka, kerana baginda tiada beristeri kerajaan, tuanlah kelak jadi
raja perempuan di Melaka. Jikalau tuan diperisteri oleh raja Pahang, bermadulah
tuan dengan raja perempuan Pahang. Jikalau tuan jadi isteri perempuan Pahang
kepada tuan”.
Perkara ini dikatakan berlainan dengan cara yang digunakan untuk memujuk hati Tun Teja dalam Hikayat Hang Tuah ini dimana dikatakan Laksamana Hang Tuah menggunakan jebat sebagai pengasih untuk melembutkan hati Tun Teja. Jebat yang diperoleh dikatakan diperoleh daripada seorang tua yang berjual jebat kepada Laksamana Hang Tuah. Perkara ini jelas menunjukkan bahawa masyarakat Melayu pada zaman dahulu amat gemar mengamalkan ilmu-ilmu yang seperti ini. Hakikatnya, dalam Islam, ilmu pengasih itu sebenarnya tidak wujud kerana ilmu pengasih ini juga merupakan salah satu bentuk sihir yang bermotifkan peribadi dan untuk kepentingan diri sendiri sahaja.
ILMU JAMPI
Jampi juga dikenali sebagai
mantera. Orang Melayu sangat dekat dunianya dengan spiritual. Ini mungkin juga
disebabkan oleh Islam yang menjadi agama rasmi orang Melayu, agama Hindu dan
Buddha juga pernah mempengaruhi masyarakat Melayu suatu ketika dahulu. Jika
dilihat pada zaman dahulu, hampir kesemua aktiviti akan diikuti dengan jampi.
Ilmu jampi atau perdukunan ini dapat dilihat dalam teks Sulalatus Salatin pada bab 3 yang ada menyentuh tentang Badang beroleh gagah. Dalam bahagian ini, Badang merupakan seorang hamba yang tinggal di Sayung dan mengerjakan sebuah huma milik tuannya. Badang juga mempunyai aktiviti lain iaitu gemar menahan lukah. Namun apa yang menghairankan ialah lukahnya tidak pernah dimasuki ikan dan dia hanya menjumpai tulang ikan sahaja berhampiran lukahnya itu. Maka, pada suatu hari Bdang mengintip kawasan lukah itu untuk mengetahui siapakah yang telah memakan ikan di lukah yang ditahan itu.
Badang berasa terkejut apabila melihat seekor hantu yang berbadan besar dan panjang, matanya merah seperti matahari terbit, dan rambutnya dikatakan mencecah pusat. Dengan berbekalkan parang dan kapak, Badang menerpa kea rah hantu itu dan memegang janggutnya dan mengugut mahu membunuhnya. Akibat ketakutan, hantu itu memberikan beberapa tawaran dan Badang memilih untuk menjadi kuat. Untuk menjadi kuat, hantu itu mengarahkan Badang supaya memakan muntahnya. Berikut adalah kata-kata hantu tersebut :
“Jikalau engkau hendakkan gagah, makanlah muntahku. Setelah
itu oleh Badang dicubanya segala pohon kayu hampirnya yang besar-besar itu,
dengan sekali bantunnya habis patah-patah”. ( Hal. 48-49 )
Dalam Islam, terdapat juga unsur-unsur jampi. Namun demikian, ayat-ayat yang dibacakan dalam jampi tersebut adalah ayat al-Quran dan bergantung kepada keizinan Allah untuk menyembuhkan sesuatu penyakit atau tidak. Pada hari ini, ramai yang terkeliru antara jampi yang diamalkan pengamal ilmu hitam dengan pengamal al-Quran. Tidak kurang juga ada yang menyatakan bahawa jampi yang menggunakan ayat al-Quran ini adalah syirik kerana menyekutukan Allah. Di sini terdapat percanggahan pendapat kerana dari segi syarak itu sendiri, Islam membenarkan umatnya untuk berubat selagi mana cara perubatan itu tidak menyekutukan Allah dan tidak membuatkan individu itu terpesong kepercayaannya.
Hal ini dapat dibuktikan menerusi firman Allah S.W.T yang bermaksud :
“Maka Kami kabulkan permohonannya serta Kami perintahkan
kepadanya : “Hentakkanlah (bumi) dengan kakimu” (setelah ia melakukannya maka
terpancarlah air, lalu Kami berfirman kepadanya “Ini ialah air sejuk untuk
mandi dan untuk minum (bagi menyembuhkan penyakitmu zahir dan batin).”
( Surah Shaad : 42 )
ILMU PERDUKUNAN
Perdukunan merupakan
penterjemahan dari kata al kahaanah daripada Bahasa Arab. Ilmu dukun ini
dikatakan mengandungi tiga unsur iaitu unsur yang pertama ialah mesti adanya
yang disebut sebagai kaahin (si pendukun), mutakaahin (peminta atau pesakit
yang berjumpa dukun) dan mahkuun (kepada siapa dukun itu ditujukan). Kamus
Dewan menyatakan bahawa dukun merupakan orang yang mengubat orang sakit atau
memberi ubat cara kampung atau tradisional dengan membaca jampi serapah dan
sebagainya. Perdukunan pula didefinisikan sebagai sesuatu yang mengenai atau berkaitan dengan pengubatan cara kampung
atau tradisional yang berkaitan dengan ilmu dukun.
Terdapat beberapa istilah untuk orang yang mengamalkan ilmu perdukunan ini. Antaranya ialah kahin, ‘arraf, rammal, munajjim atau ahli nujum, sahir atau tukang sihir dan lain-lain. Al Baghawi mengatakan bahawa al-kahin merupakan seseorang yang mengkhabarkan sesuatu yang akan terjadi pada masa akan datang. Namun demikian, ada juga yang mengatakan al-kahin adalah individu yang memberitahu apa yang tersirat di dalam hati seseorang. Istilah yang kedua yang berkaitan dengan perdukunan ialah ‘arraf. ‘Arraf dikatakan oleh Al-Baghawi sebagai orang yang mengaku-ngaku tahu akan urusan-urusan tertentu melalui cara yang tertentu dan mungkin juga mengetahui tempat sesuatu barang yang hilang itu disorokkan.
Istilah yang ketiga bagi pendukun ialah rammal. Rammal ini merupakan kata akar bahasa Arab iaitu raml yang diertikan sebagai pasir yang lembut. Rammal pula adalah seorang tukang ramal yang akan menggaris-gariskan sesuatu di pasir untuk mengetahui sesuatu perkara yang diminta oleh orang yang datang berjumpa dengannya. Ilmu ini telah lama dikenali oleh masyarakat Arab dengan nama ilmu raml. Munajjim atau juga disebut sebagai ahli nujum sudah pasti sinonim dengan masyarakat Melayu. Nujum membawa erti bintang-bintang. Ahli nujum ini biasanya akan meramal nasib seseorang menggunakan cara yangg tertentu.
Penyakit
dapat dibahagikan kepada tiga bahagian tertentu dari kacamata perubatan Islam
iaitu fizikal, mental dan juga rohani yang berkaitan dengan masalah dalaman
seseorang individu. Amalan ilmu perubatan Islam dalam kalangan masyarakat
Melayu diperakui wujud sejak zaman dahulu lagu. Hal ini kerana tidak semua
penyakit dapat disembuhkan dengan perubatan moden dan tidak semua penyakit kita
boleh lihat dengan mata kasar. Oleh hal yang demikian, muncullah
pengamal-pengamal yang mengamalkan beberapa ilmu seperti ilmu jampi dan ilmu
perdukunan. Ilmu perdukunan ini pula ada kalanya diperolehi dengan mewarisi
daripada nenek moyang dan ada juga yang memperoleh ilmu ini dengan
mempelajarinya daripada seseorang yang pakar.
Aktiviti perdukunan ini dikatakan wujud atau tersebarluas ketika zaman praIslam, khususnya di negara Arab kerana pada masa itu bangsa Arab dikatakan sedang mengalami puncak kegelapan rohani. Imam Muslim dalam sahihnya meriwayatkan hadith dari Mu’awiyyah bin al-Hakam as-Salami r.a yang bermaksud :
“Aku bertanya, Wahai Rasulullah saw.
Ada beberapa hal yang biasa kami lakukan pada jaman jahiliyyah, yaitu bahwa
kami mendatangi para kaahin (dukun). Maka Nabi Saw. Bersabda : Janganlah Kalian
mendatangi dukun-dukun”.
Hadith di atas jelas
menunjukkan bahawa ilmu perdukunan itu asalnya daripada tanah Arab yang ketika
itu ketandusan ilmu terutamanya ilmu perubatan sehingga memunculkan perubatan
secara mistik seperti perdukunan ini.
Perdukunan merupakan satu perkara yang diharamkan di sisi agama. Hal ini adalah kerana aktiviti berdukun ini dikatakan akan mendekatkan diri kita dengan perkara-perkara yang syirik dan dilarang oleh syarak sebagaimana khamr atau arak dan maisir atau perjudian. Perdukunan akan mengakibatkan banyak kesan yang memudaratkan. Kesan ini bukan hanya berlaku kepada individu itu sendiri, malahan juga mungkin akan berlaku kepada ahli keluarga dan sahabat handai yang terdekat. Selain itu juga, jika kita mengamalkan perdukunan, pelbagai penyakit sosial lain juga bakal berlaku seperti penipuan, pembunuhan, kes rogol, fitnah dan juga dendam yang kebanyakannya membawa kepada kematian.
Dalam Islam, dukun termasuk dalam taghut kerana semua ini berdasarkan iblis. Makhluk jahat ini sentiasa memberikan idea kepada sang pendukun yang dikenali sebagai tuan iblis itu. Kaahin (pendukun) adalah orang yang mengambil maklumat yang diberikan oleh iblis yang mendengar segala apa yang dikatakan oleh dukun tersebut. Dukun juga dikatakan sebagai individu yang mengetahui apa yang akan berlaku dalam diri seseorang dan apa yang terkandung dalam diri seseorang individu itu. Biasanya individu yang berjumpa dengan dukun akan mempercayai apa sahaja yang diperkatakan oleh dukun tersebut.
Imam Ibnu al-Qayyim r.a. mengatakan para dukun itu adalah utusan atau perantara antara iblis dengan pesakit yang datang meminta bantuan. Hal ini kerana dukun tersebut menggunakan iblis untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi pesakit dengan apa cara sekalipun. Jika pesakit itu mempercayai kata-kata yang diucapkan oleh dukun sepenuhnya, hukum bagi umat Islam ialah haram kerana perkara ini telah jatuh dalam antara perkara syirik kerana mempercayai dan meyakini sesuatu perkara selain Allah. Walhal, dalam Islam itu sendiri terdapat pelbagai lagi alternatif untuk menyembuhkan penyakit dan bukan hanya bergantung kepada individu yang menggunakan iblis sebagai bantuan dalam perubatan.
KESIMPULAN
Secara keseluruhannya, ilmu
firasat, ilmu pengasih, ilmu jampi dan perdukunan ini merupakan salah satu ilmu
yang misteri untuk diterokai. Pelbagai cara dan gaya pengguna mengamalkan ilmu
ini dan pelbagai juga persepsi masyarakat terhadap pengamal ilmu-ilmu yang
sebegini. Oleh hal yang demikian, dalam era globalisasi kini, masyarakat Melayu
terutamanya yang beragama Islam seharusnya meletakkan seratus peratus kepercayaan
kepada Allah S.W.T. Setiap manusia yang percaya akan adanya Allah, pasti tidak
akan mengamalkan dan mengikuti perkara-perkara yang dianggap khurafat seperti
ini.
SUMBER
http://www.usahataqwa.com/rohaniah/wahyu-laduni-firasat-kasyaf
http://ilmukebatinanmelayu.blogspot.com/2011/03/mantera-melayu-2.html
Bassam Salamah (2004). Penampakan Dari Dunia Lain
Membongkar Rahsia Dunia Ghaib Dan Praktik Perdukunan. Bandung, Indonesia :
Mizan Publika.
Claude Levi Strauss (1997). Mitos, Dukun & Sihir. Jakarta, Indonesia : Penerbit Kanisius.
Claude Levi Strauss (1997). Mitos, Dukun & Sihir. Jakarta, Indonesia : Penerbit Kanisius.
Mohd Rosli Saludin (2007). Hari-hari mendatang adat
perpatih. Penang : Goal Intelligent Publishing Sdn Bhd
http://www.usahataqwa.com/rohaniah/wahyu-laduni-firasat-kasyaf
http://ilmukebatinanmelayu.blogspot.com/2011/03/mantera-melayu-2.html
No comments:
Post a Comment