ARTIKEL BERKAITAN NILAI ESTETIK
MAKSUD ESTETIK
Istilah “estetik” ini berasal dari istilah Bahasa Yunani kuno iaitu aesthesis, yang bermaksud “persepsi rasa” (sense perception). Dalam kebudayaan Yunani, persepsi rasa ini merupakan sebahagian dari dunia falsafah dan boleh dikatakan sebagai “fikiran yang muncul dari rasa” yang berbeza sama sekali dengan fikiran yang muncul daripada logik akal.
DEFINISI KEINDAHAN
Pengertian istilah “keindahan” sering dikaitkan dengan pemikiran seni. Persoalan yang mengundang kepada pemikiran adalah dengan membezakan keindahan sebagai rasa (sense) dan keindahan sebagai fenomena (kecantikan, keserasian, kondisi liris). Aspek keindahan dikenali sebagai “estetik”. Istilah “estetik” ini berasal dari istilah dalam Bahasa Yunani kuno iaitu aesthesis, yang bererti “persepsi rasa” (sense perception).
Alexander Baumgarten adalah orang pertama yang mengembangkan pemikiran itu pada Abad ke-18. Pemikiran Baumgarten yang kemudian dikenali sebagai “estetika” atau falsafah keindahan yang mengkaji rasa keindahan. Teori tersebut mempersoalkan dunia rasa (sense) dan kesannya kepada pemikiran. Baumgarten melihat persepsi rasa yang berkembang daripada pengalaman merasai keindahan merupakan aktiviti mental pada manusia.
Dalam karya sastera salah satu keunggulan terpenting daripada karya sastra ialah sifat indah-nya yang tercermin baik dalam sistem ‘ide-citra’ dan sistem perkataan sendiri-sendiri. Dalam kesusastraan Melayu, seperti juga dalam kesusastraan dunia Islam lain, sumber segala keindahan ialah Kudrat Allah. Disebabkan Kudrat-Nya itulah, keindahan-Nya yang mutlak tampil dalam keindahan pelbagai benda, misalnya dalam keindahan karya sastera. Keindahan itu sendiri dipandang sebagai sesuatu yang luar biasa dalam betuk pelbagai rupa dan sekaligus teratur dan penuh harmoni. Keindahan yang luar biasa itulah yang menarik perhatian dan membangkitkan keasyikan, atau sejenis berahi dalam jiwa (hati) orang yang melihatnya ataupun mendengarnya. Keindahan tersebut menimbulkan perasaan kagum dalam jiwa manusia. Selain dipandang sebagai keindahan luar tersebut, ada lagi sifat karangan sastera yang dianggap lebih penting iaitu, faedah atau manfaat. Faedah ini dapat dipandang sebagai keindahan dalam karya sastera.
KEINDAHAN GAYA BAHASA
PERSONAFIKASI (MAKNA LUARAN) BERDASARKAN KARYA AGUNG SULALATUS SALATIN.
Dalam Sulalatus Salatin,
Tun Sri Lanang menggunakan gaya bahasa yang indah untuk memerikan sesuatu hal.
Selain itu, penyisipan beberapa unsur lain dapat mengindahkan bahasa supaya
mempunyai nilai seni tinggi dan menarik. Sulalatus Salatin turut menggunakan
bahasa Melayu klasik. Buktinya, ia menggunakan ayat yang panjang, banyak
menggunakan kata pangkal ayat dan istilah-istilah klasik. Selain itu, keunikan
teks ini juga boleh dilihat berdasarkan penggunaan bahasa dalam penghasilannya
berdasarkan kepada makna dalaman dan makna luaran. Setiap makna tersebut
mempunyai ciri-ciri yang tersendiri dan bidangnya sangat luas untuk
dibincangkan. Makna dalaman merupakan makna yang hanya diketahui oleh penulis
dan mereka sahaja yang boleh merumuskannya. Manakala, Makna luaran merupakan
makna yang disepakati oleh pembaca. Oleh itu, makna luaran kelihatan lebih
menari untuk diketengahkan kerana ia memberi fokus terhadap pembaca. Kita dapat
melihat bagaimana bangsa Melayu dahulukala dapat berfikir secara kreatif,
bijaksana dan mendalam dalam bahasanya sendiri. Mereka mampu berfikir melalui
bahasa figuratif, bahasa metafora, tidak hanya melalui bahasa literal dan
melalui fikiran yang linear tetapi juga secara lateral dan kreatif.
Terdapat pelbagai aspek sastera yang menarik dapat dilihat
menerusi karya Sulalatus Salatin. Misalnya dalam aspek gaya bahasa. Penelitian
karya sastera pada waktu sekarang banyak ditujukan pada penerangan struktur
ceritanya seperti tema, watak, latar dan persoalan. Akan tetapi, penelitian
terhadap gaya bahasa merupakan salah satu aspek penting terhadap kesusasteraan
Melayu klasik ini. Pada umumnya, gaya bahasa yang sering digunakan dalam karya
sastera adalah personifikasi. Hal ini demikian kerana, penggunaan gaya bahasa
yang berkesan mampu menghasilkan sebuah karya sastera bukan sahaja lebih nyata,
tetapi juga menjadikan sebuah karya sastera tersebut lebih menarik dan untuk
dibaca. Sehubungan dengan itu, aspek gaya bahasa personifikasi tergolong dalam
komponen makna luaran sesuatu karya terutamanya karya Melayu klasik. Aspek ini
membawa kepada keindahan yang berbeza terhadap karya Melayu klasik yang sukar
diperoleh dalam karya-karya moden yang dihasilkan oleh penulis-penulis muda
pada hari ini.
ESTETIKA DALAM KONTEKS
MAKNA LUARAN.
Sulalatus Salatin
mempunyai pelbagai gaya bahasa yang seiring dengan tarafnya sebagai sebuah
karya agung Melayu klasik. Karya agung ini merangkumi dua aspek makna, iaitu
makna dalaman dan makna luaran. Makna yang menjadi fokus utama dalam
perbincangan ini ialah makna luaran. Makna luaran merupakan makna yang
disepakati oleh pembaca termasuk gaya bahasa. Gaya bahasa yang ingin
diketengahkan ialah gaya bahasa personifikasi. Oleh itu, penting untuk
mengetahui konsep keindahan, gaya bahasa dan personifikasi sebelum dikaitkan
dengan penggunaannya di dalam karya Sulalatus Salatin tersebut agar dapat
diketahui makna luarannya.
1
GAYA BAHASA
Maksud gaya dalam bidang
penghasilan karya bertulis ialah corak, bentuk, rupa atau pengetahuan tentang
penggunaan kata-kata dan penyusunan ayat. Gaya juga merupakan satu cara menulis
atau bercakap. Menurut Nik Safiah Karim (1981), bahasa dapat didefinisikan
sebagai lambang-lambang pertuturan yang arbitrari, bersistem dan digunakan oleh
masyarakat untuk berkomunikasi. Kamus Dewan Edisi Keempat (2005), bahasa adalah
sistem lambang bunyi suara yang dipakai sebagai alat perhubungan dalam
lingkungan satu kelompok manusia (antara seorang individu dengan individu yang
lain).
Gaya bahasa merupakan cara penyampaian para intelektual meluahkan buah fikiran
mereka mengikut pengetahuan penggunaan kata-kata dan penyusunan ayat
untuk menimbulkan seni dalam hasil karya kesusasteraan, secara tidak
langsung akan dapat memikat dan seterusnya menarik minat pembaca terhadap
karya-karya sastera. Gaya bahasa juga adalah bertujuan untuk melembutkan lagi makna
percakapan dan juga untuk mengindahkan lagi bahasa itu. Menurut Gory
Keraf, (1985:113) gaya bahasa adalah cara mengungkapkan fikiran melalui bahasa
secara khas yang memperlihatkan jiwa dan keperibadian penulis (pemakai bahasa).
Sesebuah gaya bahasa yang baik harus mengandungi tiga unsur penting seperti
kejujuran, sopan-santun dan menarik. Gaya bahasa adalah pemakaian kata-kata
kiasan dan perbandingan bagi menggambarkan sesuatu maksud. Pelbagai gaya bahasa
dapat dilihat melalui sesuatu bahasa.
Secara keseluruhan, gaya bahasa adalah satu corak, bentuk
kata-kata dan penyusunan kalimat yang digunakan sewaktu berhubung di antara
satu sama lain sama ada secara lisan mahupun tulisan. Pada umumnya, terdapat
empat jenis gaya bahasa iaitu gaya bahasa perbandingan, gaya bahasa sindiran,
gaya bahasa penegasan dan gaya bahasa pertentangan. Namun begitu, dalam
penulisan ini, kajian memfokuskan hanya kepada gaya bahasa perbandingan dan
melihat kepada skop yang lebih kecil lagi iaitu personifikasi yang terdapat
dalam karya Sulalatus Salatin.
1 PERSONIFIKASI
Personifikasi dikenal
juga sebagai pengorangan atau penginsanan. Maksud personifikasi ialah
tindakan pengarang memberikan sifat manusia, sama ada dari segi perasaan,
perwatakan, atau tindak-tanduk kepada benda-benda mati, binatang, idea, atau
hal-hal yang lebih abstrak. Personifikasi adalah memberi watak manusia kepada
yang bukan manusia. Misalnya, daun kelapa yang disifatkan sebagai manusia yang
boleh melambai, menggamit, bersiul dan sebagainya. Lalu ditulis sebagai “daun
nyiur melambai-lambai”, “ daun kelapa menggamit manja” dan sebagainya.
Oleh itu, terdapat banyak gaya bahasa yang ada dalam karya Sulalatus Salatin
yang dikarang semula dalam versi yang lain oleh beberapa orang tokoh seperti A.
Samad Ahmad dan Muhammad Haji Salleh. Antaranya ialah gaya bahasa personifikasi
dalam karya Sulalatus Salatin.
KEINDAHAN GAYA BAHASA
PERSONIFIKASI DALAM SEJARAH MELAYU
Tun Seri Lanang
menganugerahkan generasi moden kini dengan sejumlah kata, baris dan
citra, yang kekal dalam bahasa Melayu yang diwarisi dari Sulalatus Salatin.
Kata dan frasa yang tepat serta dapat menyampaikan maknanya ini pasti
diciptakan berkat daripada bakatnya dan dijelmakan dalam adunan situasi yang
memerlukan pemikiran yang tinggi bagi memahami makna yang ingin disampaikan
termasuk makna luaran. Oleh itu, keindahan gaya bahasa personifikasi telah
menyerlahkan identiti Sulalatus Salatin sebagai sebuah karya Melayu klasik yang
mempunyai nilai estetika tersendiri.
Dalam karya Sulalatus Salatin, terdapat banyak penggunaan gaya bahasa
personifikasi bagi menggambarkan sesuatu perkara yang berkaitan dengan suasana,
pemerintah atau raja-raja Melayu, pembinaan sesuatu kerajaan, perutusan dari
satu pihak kepada pihak yang lain dan sebagainya lagi. Perkara-perkara ini
telah menggunakan sifat yang ada pada manusia dan dikaitkan pada unsur-unsur
alam seperti haiwan, pasir, angin, pokok dan lain-lain. Penggunaan unsur-unsur
ini bagi menggambarkan keindahan makna sesuatu perkara supaya dapat difahami
oleh pembaca. Antara contoh-contoh penggunaan gaya bahasa personifikasi dalam
karya ini adalah seperti berikut.
Sekira-kira empat keruh
bumi jauhnya berjalan maka bertemulah dengan ra’yat Raja Syulan lalu berparang,
tiada sangka bunyinya lagi, bunyi segala yang bergajah berjuangkan
gajahnya dan segala yang berkuda bergigitkan kudanya dan
segala yang memegang panah berpetikkan pana(h)nya dan segala
(yang) memegang lembing bertikamkan lembingnya dan segala yang
(memegang) tombak bertikamkan tombaknya, dan segala yang
memegang pedang bertetakan pedangnya.
(Muhammad Haji Salleh, 1997:
13)
SUMBER
No comments:
Post a Comment